Gasexplosies: kenmerken, vlampunt, ontstekingstemperatuur

Vorige Artikel 10 van 14 Volgende

Bij een gasexplosie is de brandstof gas vermengd met de lucht. Er is relatief weinig energie nodig om gas te doen laten ontbranden. De gevolgen van gasexplosies kunnen groot  zijn. Denk aan ongevallen in de petrochemie. Mede hierom bestaat er al sinds  de jaren ‘70 Regelgeving ten aanzien van bedrijven waar risico´s op gasexplosies bestaan. Een voorbeeld van de enorme gevolgen zijn te zien in de video opname van de brandstof plant in Nevada, USA in 2007.

Een aantal wetenswaardigheden van gassen en dampen op een rij:

•    Gas ontvlamt, in tegenstelling tot bij stofexplosies, in één keer.
•    Gas heeft een lage ontstekingsenergie nodig. Een klein vonkje is al snel genoeg. 
•    Elke gas of damp heeft een andere ontstekings-temperatuur. Dit is de temperatuur waarbij gas of damp, zonder vonk, spontaan gaat branden bij een zuurstofgehalte van 21%.

Een belangrijk begrip bij gasexplosie gevaar is: het vlampunt.

Dit is de temperatuur, waarbij er direct boven een brandbare vloeistof een brandbaar (explosief) mengsel ontstaat. Met andere woorden: pas als de directe omgeving van de vloeistof dezelfde temperatuur heeft als het vlampunt, kan de vloeistof worden aangestoken. Het spreekt voor zich, dat het explosiegevaar afneemt wanneer de vloeistoftemperatuur onder het vlampunt wordt gehouden of de omgevingstemperatuur lager wordt gehouden dan de vloeistoftemperatuur.
Het vlampunt is afhankelijk van de soort vloeistof. Zo heeft diesel een hoog vlampunt, namelijk 55 °C. In de praktijk betekent dit, dat diesel bij normale temperaturen nauwelijks explosiegevaar oplevert. Diesel is niet voor niets veiliger dan benzine. Benzine heeft in tegenstelling tot diesel een zeer laag vlampunt, namelijk - 23°C. Onder bijna alle omstandigheden heerst er dus een explosieve atmosfeer direct boven benzine. Nog een voorbeeld: ethylacetaat heeft ook een laag vlampunt: - 4°C. Dat betekent dat ook deze vloeistof bij normale omgevingstemperaturen explosiegevaarlijk is. Ethylacetaat is dus explosiegevaarlijk. Maar er zijn ook andere eigenschappen van deze vloeistof, die mogelijk gezondheidsrisico’s kunnen opleveren. Alle eigenschappen van vloeistoffen vindt u terug in het zogenaamde veiligheidsinformatieblad, dat door de fabrikant wordt opgesteld. Een vlampunt wordt vaak verward met ontstekingstemperatuur. Maar is iets fundamenteels anders. Als we het over ontstekingstemperatuur hebben, hebben we het over de temperatuur van de vloeistof zelf. Bij vlampunt gaat het over de temperatuur van de damp die boven de vloeistof hangt. Deze begrippen worden vaak door elkaar gehaald. Een laag vlampunt is gevaarlijk.    

Hieronder worden de vlampunten en ontstekingstemperaturen weergegeven van veel voorkomende brandstoffen:

Brandstof

Ontstekingstemperatuur

Vlampunt

Benzine

>247 ̊C

-23 ̊C

Diesel

210 ̊C

55 ̊C

Waterstof

560 ̊C

gas

Tolueen

535 ̊C

4 ̊C

Ethylacetaat

470 ̊C

-4 ̊C

 

Over Ex-Machinery

Ex-Machinery is thuis in ATEX. Wij komen al 14 jaar over de vloer bij gerenommeerde bedrijven met stof- en gasexplosierisico's. Wij spelen in op de behoefte aan Ex-apparatuur met ‘state of the art’ eigenschappen. Met maatwerk en met een vast assortiment. Voornamelijk voor zone 2 en 22. Interesse in ATEX apparatuur? Bekijk dan hier ons assortiment. Of volg op LinkedIn onze ATEX specialist, Gido van Tienhoven, en blijf op de hoogte.  

© 2016 - 2018 Ex-Machinery.nl | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel